Dostęp do zasobów archiwalnych - Komenda Powiatowa Policji w Polkowicach

Biuletyn Informacji Publicznej

Dostęp do zasobów archiwalnych

Główne Archiwum Policji nadzoruje i koordynuje działalność archiwalną w Policji oraz gromadzi, przechowuje i opracowuje zasób archiwalny Komendy Głównej.

Dokumenty udostępniane są zarówno do celów służbowych (sądom, prokuraturom, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Instytutowi Pamięci Narodowej i innym podmiotom), jak i publicystycznych oraz naukowo – badawczych.

W celu uzyskania wglądu do akt Głównego Archiwum Policji należy złożyć pisemny wniosek do Dyrektora Biura ds. Ochrony Informacji Niejawnych i Inspekcji Komendy Głównej Policji.
Podstawą prawną działania Głównego Archiwum Policji jest Zarządzenie nr 45/08 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zdnia 20 maja 2008 r. w sprawie postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w archiwach wyodrębnionych podległych MSWiA lub przez niego nadzorowanych. (Dz.Urz. MSWiA Nr 9, poz. 42 z 2008r.)
W jednostkach powiatowych Policji działają składnice akt.

Zasób Archiwum Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu stanowią :

1) materiały b. Milicji Obywatelskiej wytworzone w latach 1955-1990
2) materiały wytworzone przez Policję dolnośląską od 1990 roku
Dokumenty wytworzone przez MO do roku 1954 oraz łączące się z działalnością b. Służby Bezpieczeństwa wytworzone do roku 1990 zostały w całości przekazane do Instytutu Pamięci Narodowej Oddział we Wrocławiu ul. Sołtysowicka 21 a   51-168 Wrocław
 
Archiwum udostępnia swój zasób do celów:
  • służbowych uprawnionym podmiotom
  • naukowo-badawczych
  • publicystycznych i innych
W celu uzyskania dostępu do akt stanowiących zasób Archiwum KWP we Wrocławiu należy skierować wniosek do:
-Komendanta Głównego Policji  za pośrednictwem Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu. Pozwala to na wstępną weryfikację i ewentualne uzupełnienie wniosku przez osobę zainteresowaną  oraz podjęcie natychmiastowego przeglądu zasobu w celu wyodrębnienia wnioskowanych materiałów.
 
Wnioski należy kierować na adres:
 
Komendant Wojewódzki Policji
we Wrocławiu
ul. Podwale 31/33
50-040 Wrocław
 
Wniosek powinien zawierać:
-nazwę i siedzibę osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej oraz imię i nazwisko, rodzaj i numer dokumentu tożsamości osoby upoważnionej, której mają być udostępnione materiały archiwalne- jeżeli zgłoszenie składa osoba prawna lub jednostka organizacyjna. Wówczas do wniosku załącza się upoważnienie.
 -określenie celu dla jakiego mają być udostępnione akta
- sprecyzowanie rodzaju materiałów, terenu i czasu wytworzenia , w przypadku pracy naukowo-badawczej tematu pracy
-informacje o ewentualnej publikacji
-udostępnienie do celów innych niż naukowo-badawcze wymaga od wnioskodawcy wskazania swojego interesu prawnego
-udostępnienie do celów naukowo-badawczych wymaga od wnioskodawcy załączenia zaświadczenia z uczelni
Zgodę na udostępnienie wydaje Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji lub osoby przez niego upoważnione.
Zgodę na udostępnienie akt wytworzonych przed 30 laty wydaje Komendant Główny Policji.
 
Akta znajdujące się w archiwach i składnicach akt resortu spraw wewnętrznych i administracji mogą być udostępnione , jeśli nie narusz to prawnie chronionych interesów Rzeczpospolitej Polskiej i jej obywateli, jeśli nie zawierają wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową i wymagają ochrony przewidzianej przepisami ustawy z dnia 05 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji niejawnych(tekst jednolity Dz. U. z 2010 r Nr 182, poz 1228), a ich ujawnienie nie naraża na szkodę interesu Rzeczpospolitej Polskiej.
 
Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wynikającą z przepisów prawa cywilnego w przypadku wykorzystania wiadomości uzyskanych z udostępnianej dokumentacji w sposób naruszający dobra osób trzecich.
 
Akta udostępnia się w siedzibie Archiwum Komendy Wojewódzkiej Policji, w obecności pracownika archiwum.
 
Tryb udostępniania akt stanowiących zasób  archiwów i składnic akt resortu spraw wewnętrznych i administracji został określony w :
- Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2011 roku w sprawie sposobu i trybu udostępniania materiałów archiwalnych znajdujących się w archiwach wyodrębnionych (Dz. U. z 2011 r. Nr 196, poz. 1161)
- Zarządzenie nr 23/15 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zdnia 29 października 2015 r. w sprawie trybu brakowania dokumentacji niearchiwalnej oraz sposobu postępowania z materiałami archiwalnymi i dokumentacją niearchiwalną w przypadku trwałego zaprzestania działalności przez Ministra Spraw Wewnętrznych oraz organy i jednostki organizacyjne podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane. (Dz.Urz. MSWiA Nr 2, poz. 44 z 2015r.)
 
 
Archiwum wydaje zaświadczenia na podstawie posiadanego zasobu zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego.

Metryczka

Data publikacji : 22.03.2009
Data modyfikacji : 28.09.2020
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Polkowicach
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Pani Iwona Dyrda
Osoba udostępniająca informację:
nadkom. Robert Strug Zespół ds. OIN KPP w Polkowicach
Osoba modyfikująca informację:
Przemysław Rybikowski
do góry